Zespół Huun-Huur-Tu podczas „Wiosny LudUW”

Zespół Huun-Huur-Tu podczas „Wiosny LudUW”

Uniwersytet Warszawski przez cały 2007 rok obchodził Rok Kultury. W trakcie obchodów odbyło się wiele znakomitych imprez kulturalnych, koncertów – począwszy od muzyki folkowej a skończywszy na muzyce poważnej. Aby wskazać doniosłość tych wydarzeń wystarczy wspomnieć o kilku wspaniałych i niezapomnianych imprezach.
22 kwietnia 2007 roku odbył się znakomity koncert zatytułowany Wiosna LudUW, podczas którego wystąpił gość specjalny – zespół Huun-Huur-Tu z jedynym koncertem w Warszawie. Występy tej wokalnej grupy z syberyjskiej republiki Tuwa obejrzała blisko tysiącosobową publiczność zgromadzona w sali Auditorium Maximum UW. Fenomenalni muzycy przy pomocy wyjątkowych umiejętności śpiewu gardłowego i unikalnych ludowych instrumentów „zaśpiewali” klimat tajgi, stepu i dzikich gór swojej ojczyzny. Korzenie tej niezwykłej muzyki przybliżył słuchaczom dr Tomasz Nowak z Instytutu Muzykologii UW.
W Dzień Dziecka Uniwersytet zorganizował pokaz egzotycznego nawet dla większości melomanów instrumentu: gamelanu jawajskiego. Jeśli się dobrze zastanowić to gamelan jawajski jest nie tyle instrumentem, co zbiorem instrumentów. Gra na takim zbiorze nierozerwalnie łączy się z tradycyjną jawajską orkiestrą dworską, ze strojami i zwyczajami, z jawajskimi tańcami i teatrem cieni wayang kulit. Warszawska Grupa Gamelanowa zaprezentowała jedyny w tej części Europy kompletny gamelan jawajski. Oprócz muzyki odbył się też pokaz tradycyjnego tańca jawajskiego oraz pokaz slajdów przybliżający słuchaczom daleką Jawę. Jedyny w Polsce i jeden z niewielu w Europie kompletny gamelan jawajski, który zaprezentowano na koncercie waży ponad 5 ton. I robił wrażenie.
„Jazz na UW” to cykl koncertów jazzowych, które odbyły się na Uniwersytecie Warszawskim w ramach obchodów Roku Kultury. Koncerty przygotowano w niewielkich pomieszczeniach w różnych miejscach Warszawy, w budynkach należących do UW. Przywołanie kilku zaledwie nazwisk osób występujących sprawia imponujące wrażenie: Wojciech Karolak Trio, Zbigniew Namysłowski Quintet, Henryk Miśkiewicz, Grażyna Miśkiewicz, Andrzej Jagodziński, orkiestra Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza, Jarosław Śmietana Quartet, Krzysztof Herdzin czy Urszula Dudziak z zespołem. Cykl odbył się pomiędzy 21 października a 7 grudnia – miłośnicy dobrej muzyki mieli w tym krótkim czasie prawdziwą ucztę melomańską.
Młodzi muzycy i muzykolodzy 23 listopada 2007 roku, na Uniwersytecie Warszawskim zaprezentowali szerokiemu gronu odbiorców wspaniałe, na nowo zinterpretowane „Pieśni Kurpiowskie” Karola Szymanowskiego. Koncert nie bez kozery zatytułowany był „Echo z Kurpiów”. Muzycy oryginalne utwory Szymanowskiego wykonali na tradycyjnych instrumentach ludowych. Publiczność poznała brzmienie takich instrumentów jak: suka biłgorajska, fidel płocka, basy trzystrunne, cymbały. Usłyszano śpiew, w którym rozbrzmiewała charakterystyczna dla autentycznych tradycyjnych wykonań pieśni kurpiowskich barwa głosu. Aranżując utwory muzycy pragnęli zbudować pomost między ludowym źródłem a pomysłem kompozytora, posługując się przy tym indywidualnym sposobem muzycznej wypowiedzi, swoim własnym językiem muzycznym. Wszystko to było możliwe dzięki znakomitym artystom-wykonawcom. W projekcie wzięli bowiem udział uznani młodzi muzycy sceny folkowej, jazzowej oraz poważnej – członkowie m.in. takich zespołów jak: Kapela Ze Wsi Warszawa, Village Kollektiv, Zespół Polski Marii Pomianowskiej, Swoją Drogą, Sine Nomine Marka Toporowskiego, Sebastian Stanny Quartet, Lutosławski Piano Duo, Kwadrofonik, pod kierunkiem pomysłodawczyni projektu „Echo z Kurpiów” – dr Weroniki Grozdew-Kołacińskiej.
Warto było tam być i wszystko to przeżyć!
Agata Ignatowicz 2008.05.14

Share

Written by:

3 883 Posts

View All Posts
Follow Me :