XIV edycja  Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE

XIV edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE

TEATR, albo nigdy!
Najpierw  przypomnijmy reguły Festiwalu:

OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL SZTUKI REŻYSESKIEJ INTREPRETACJE to prezentacja pięciu spektakli konkursowych oraz wybranych spektakli mistrzów sztuki reżyserskiej. Jak co roku komisja kwalifikacyjna wybiera pięć przedstawień konkursowych z całej Polski, zrealizowanych przez twórców, od których debiutu nie minęło więcej, niż 15 lat i których premiery odbyły się nie wcześniej, niż w ubiegłym sezonie teatralnym. Dodatkowo komisja dziennikarzy i obserwatorów życia teatralnego z całego Śląska zgłasza do udziału w konkursie spektakl reprezentujący województwo.
Jurorzy mają do dyspozycji pięć sakiewek o zawartości 10 tysięcy złotych każda. Reżyser, który otrzyma co najmniej trzy sakiewki, staje się laureatem XIV  Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE i otrzymuje główną nagrodę Festiwalu – statuetkę „Laur Konrada”, autorstwa Zygmunta Brachmańskiego.
Tytuły zarówno pokazów  mistrzowskich  jak i sześciu spektakli stających w konkursie wyłania Komisja Kwalifikacyjna w składzie: Jacek Sieradzki, Łukasz Drewniak oraz Aleksandra Czapla-Oslislo. Organizacja Festiwalu należy do Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek. Współorganizatorem Festiwalu jest  Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego  oraz Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, który ufunduje Nagrodę Publiczności w wysokości 10000 zł.  Festiwal objęty jest  Mecenatem Samorządu Miasta Katowice  i odbywa się pod patronatem Prezydenta Miasta Katowice Piotra Uszoka oraz honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego oraz Marszalka Województwa Śląskiego Adama Matusiewicza.

Ubiegłoroczną niespodzianką i doskonale sprawdzającą się nowością był rozszerzony skład jury: obok pięciu wybitnych postaci współczesnej kultury teatralnej o przyznaniu nagród decydowali także widzowie powołani do społecznego jury. Casting na skład tegorocznego jury został już ogłoszony przez CKK, oto szczegóły:
CASTING do SPOŁECZNEGO JURY – zasady:
1. Napisz 1-stronicową recenzję wybranego spektaklu teatralnego
2. Wypełnij krótką ankietę dostępną na stronie Festiwalu Interpretacje (www.festiwal-interpretacje.pl) lub Centrum Kultury Katowice (www.ck.art.pl)
3. Napisz nam "Dlaczego właśnie Ty jesteś idealnym kandydatem do Społecznego Jury XIV Interpretacji?" (4-5 zdań)

I ETAP
nadsyłanie materiałów (do 31 stycznia 2012 r.) Komisja rekrutacyjna pod przewodnictwem krytyków teatralnych Łukasza Drewniaka i Aleksandry Czapli-Oslislo wybierze 15 osób, które przejdą do kolejnego etapu – castingu.

II ETAP
Casting (sobota – 11 lutego 2012 r., klub festiwalowy w „Archibarze”, Katowice, ul. Dyrekcyjna 9) – rozmowa z wybranymi osobami podczas I etapu i wybór 5 osób do Jury Społecznego.

OBOWIĄZKI SPOŁECZNEGO JURY:
– obejrzenie wszystkich spektakli konkursowych
– uczestnictwo w obradach społecznego jury po każdym ze spektakli konkursowych i ich ocena
– wybór najlepszego reżysera festiwalu i ogłoszenie werdyktu podczas finałowej gali
– wręczenie przewidzianej przez Organizatora nagrody zwycięskiemu reżyserowi

kontakt w sprawie zgłoszenia:
Remigiusz Turlej
tel. 32 609 03 36 (pon-pt 10-15)
nadsyłanie materiałów:
emailowo: remigiusz.turlej@ck.art.pl
pocztą (decyduje data wpływu do CKK):
Centrum Kultury Katowice
Katowice, Plac Sejmu Śląskiego 2
z dopiskiem: Jury Społeczne Interpretacji

 
PROLOG FESTIWALU, czyli  lutowy przedsmak tego, co w Katowicach wydarzy się w marcu
PROLOG to będzie wyjątkowy, ponieważ już na wstępie czeka nas konfrontacja. Pokażmy dwa starannie wybrane i diametralnie inne wystawienia tego samego tytułu i tego samego autora, w dodatku dobrze nam wszystkim znanego, a zatem merytoryczną podstawę na aktywny udział w tym wydarzeniu będzie miał każdy! Będą to bowiem „Dziady” naszego klasyka, Adama Mickiewicza.
Na PROLOG XIV OGÓLNOPOLSKIEGO FESTIWALU SZTUKI REŻYSERSKIEJ INTERPRETACJE składają się dwa spektakle:

 

18.02.2012, godz. 18.00,  Teatr Śląski w Katowicach (Rynek 10)
Adam Mickiewicz, „Dziady” – spektakl Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach
reżyseria i opracowanie tekstu: Krzysztof Babicki
„(…)Realizacja Krzysztofa Babickiego, wykorzystująca wszystkie części poematu, jest na wskroś współczesną interpretacją romantycznego dzieła, nie znaczy to jednak, że jest próbą „podlizania się” młodemu widzowi poprzez wykorzystanie współczesnych gadżetów. Chodzi tu raczej o sposób odczytania dzieła, o próbę znalezienia w nim prawd aktualnych również dzisiaj. Akcja pierwszej sceny spektaklu umiejscowiona jest w przytułku dla ludzi odrzuconych, tych, którym w życiu nie wyszło, którzy odpadli z tzw. wyścigu szczurów, znaleźli się na marginesie społeczeństwa, przeznaczonym dla „umarłych za życia”. Wśród nich znajduje się Guślarz, niegdyś artysta-malarz, marzyciel, który pewnego jesiennego wieczoru urządza w przytułku seans spirytystyczny. Podczas owej „nocy Dziadów” pojawiają się wszystkie Mickiewiczowskie duchy. Mamy zatem w Dziadach Krzysztofa Babickiego trzy przenikające się rzeczywistości: realną (Przytułek, tu i teraz, punkt wyjścia dla następnych opowieści), metafizyczną (seans spirytystyczny, Noc Dziadów) oraz historyczną (Ojców dzieje), a każda z nich związana jest z jakąś próbą spojrzenia na historię narodu(…)” Marta Odziomek, O „Dziadach” w przytułku, styczeń 2011

19.02.2012, godz. 18.00, Teatr Śląski w Katowicach (Rynek 10)
Mickiewicz. Dziady. Performancespektakl Teatru Polskiego im. H. Konieczki z Bydgoszczy
reżyseria i scenografia: Paweł Wodziński

Dziady_Bydgoszcz.jpgSpektakl jest próbą „odzyskania” i racjonalizacji narracji romantycznej, przez wiele dziesięcioleci manipulowanej i wulgaryzowanej, wykorzystywanej do dziś doraźnie przez polityków, Kościół katolicki, a także przez rynek i media – środowiska tworzące na jej bazie nowe wersje starych mitologii. Premiera w Teatrze Polskim w Bydgoszczy nieprzypadkowo została zaplanowana na czas Wielkanocny. Rzadko się dziś pamięta, że Dziady obchodzone były dwa razy w roku: w okolicy święta zmarłych, jako związany ze śmiercią obrzęd żałobny, oraz w czasie wielkanocnym – jako święto życia i mocy. Interpretacja Pawła Wodzińskiego wychodzi poza związane z dziełem Mickiewicza schematy interpretacyjne – śmierci, żałoby i martyrologii narodowej. To sztuka o budowaniu wspólnoty narodowej i wzmacnianiu tożsamości. Intencją reżysera jest ironiczne i krytyczne przyjrzenie się rytuałowi zaplanowanemu przez Mickiewicza i zdjęcie z niego banalizujących go interpretacji.

Po spektaklu niedzielnym (około godz. 21.00)  dyskusja z twórcami, do której zapraszamy gorąco wszystkich widzów. Spotkanie poprowadzi  Paweł Goźliński, o gośćmi będą: Krzysztof Babicki, Tadeusz Bradecki, Paweł Wodziński i Michał Zadara.
Na oba spektakle bilety będą w sprzedaży od 30 stycznia w Kasie Teatru Śląskiego oraz na portalu www.ticektportal.pl

www.festiwal-interpretacje.pl

Program XIV edycji INTERPRETACJI:

10 marcaPan Tadeusz, reż. Mikołaj Grabowski, Narodowy Stary, Kraków
godz. 18.00, Teatr Śląski , czas trwania: 3 godz. 15 min. (1 przerwa)
11 marcaLenz, reż. Barbara Wysocka, Teatr Narodowy , Warszawa
godz. 20.00, TVP Katowice, czas trwania: 1 godz. 15 min.
12 marcaJak być kochaną, reż. Weronika Szczawińska, Bałtycki Teatr Dramatyczny, Koszalin
godz.18.00, Teatr Śląsk,i czas trwania: 1 godz. 10 min.
Impreza towarzysząca: Hamlet, reż. Radosław Rychcik, Teatr im. S. Żeromskiego, Kielce
godz. 20.00, Teatr Rozrywki, czas trwania: 2 godz.
13 marcaIII furie, reż. Marcin Liber, Teatr im. Modrzejewskiej, Legnica
godz. 20.00, TVP Katowice, czas trwania: 1 godz. 50 min.
14 marcaJudyta, reż. Wojtek Klemm, Teatr Współczesny, Szczecin
godz. 19.00, Teatr Śląski, czas trwania: 1 godz. 50 min.
15 marcaWielki Gatsby, reż. Michał Zadara, Teatr Polski, Bydgoszcz
godz. 18.00, Teatr Rozrywki , czas trwania: 3 godz. (1 przerwa)
17 marcaPołożnice św. Zofii, reż. Monika Strzępka, Teatr Rozrywki, Chorzów
godz. 18.00, Teatr Rozrywki, czas trwania: 3 godz. (1 przerwa)
18 marcaBracia Karamazow, reż. Janusz Opryński, Provisorium, Lublin
godz. 18.00, Teatr Śląski, czas trwania: 2 godz. 40 min. (1 przerwa)
Impreza towarzysząca: Chór Kobiet, Instytut teatralny, Warszawa
godz. 16.00, Teatr Rozrywki, czas trwania: 45 min.

Share

Written by:

3 883 Posts

View All Posts
Follow Me :